Artykuły wniosą świeżość w Twój pogląd i sposób życia! Jesteśmy ciekawi świata, przez Naszą dociekliwość rozłożymy na czynniki pierwsze nawet najprostszą informacje.

Chcesz być jak Usain Bolt…?

Trening szybkościlicznik

Bieganie jest to czynność która towarzyszy nam od wczesnych lat ontogenezy. Kiedy tylko dziecko posiądzie umiejętność utrzymywania się na dwóch nogach, kilka miesięcy później od razu zaczyna biegać. Któż z was widział zdrowe dziecko które nie wyładowuje energii poprzez bieganie i wariacje na podwórku? W niektórych drabinach życia, szybkie poruszanie, gwarantuje przetrwanie i tak np. gatunki zwierząt z niższego poziomu łańcucha pokarmowego muszą żyć w ciągłym stresie aby nie wpaść w sidła drapieżnika, który jest od nich po prostu SZYBSZY.. Tak więc jak dobrać trening, żeby pokonywać dystans w najkrótszym czasie ?

Trenerzy którzy specjalizują się w selekcjonowaniu kadry mistrzowskiej, często poszukują ludzi którzy mają predyspozycje podobne do „modelu mistrza”. Tzn. osób które np. mają siłę prawej ręki taką samą jak Serena Williams, wydolność płuc jak Michael Phelps czy długość kończyn dolnych jak Usain Bolt. Jednak nie musisz być obywatelem Jamajki czy innego egzotycznego kraju aby poprawić szybkość, ponieważ uczynić może to każdy, wystarczy że będziesz stosował się do kilku zasad.

1) Trening powinien być wykonywany w maksymalnej intensywności (czyli w 100% naszych możliwości szybkościowych)

2) Wykonywać go metodą powtórzeniową, tzn. rozkładać na serię

3) Podczas krańcowej prędkości biegu nadal należy zwracać uwagę na dobrą technikę wykonywania ćwiczenia

4) Jeśli technika jest nieopanowana trzeba zmniejszyć intensywność treningu do submaksymalnej (60%-80% możliwości prędkościowych)

5) Czas trwania ćwiczenia trzeba dobierać w taki sposób aby organizm nie zmniejszał swoich „obrotów” w trakcie biegu. (Ćwiczenia szybkościowe o maksymalnej intensywności odbywają się w warunkach beztlenowych, więc ich czas jest bardzo krótki, u osób wytrenowanych ok. 20s. ; a u osób o biernym trybie życia ok. 6s.) Stosując wysiłek submaksymalny można wydłużyć czas treningu o około 30-40%.

6) Jeśli stosujemy trening submaksymalny, czas przerwy powinien być krótszy, a liczba powtórzeń zwiększona.

7) Przerwy wypoczynkowe powinny trwać do takiego momentu, w którym organizm będzie wypoczęty aby wykonać kolejną serię o pełnej intensywności.

8) Zbyt wiele serii powoduje przemęczenie organizmu, wtedy nie kształcimy szybkości tylko wytrzymałość szybkościową, ponieważ powstanie „bariera szybkościowa”. – stan w którym nie przeskoczymy nigdy jakiegoś pułapu prędkości. Sposobem na wygaszenie takiej bariery jest zaprzestanie trenowania szybkości na jakiś okres.

Miłego bicia rekordów prędkości !

Tomek

4 comments on “Chcesz być jak Usain Bolt…?

  1. PitBlocz
    26 Lipiec 2013

    Dobre ale..
    co z oddechem, biegam już 2 lata i zawsze z tym mam problem .Dziennie biegam minimum 6 km i tak po 2,3km tracę oddech tzn strasznie ciężko mi się biega .
    A tak po za tym to mój rekord na 100 m to 14,4 s

  2. Kaweq
    22 Wrzesień 2013

    Dobre, tylko że jak ćwiczyć, jakiś plan treningowy czy coś.

  3. Ania
    31 Marzec 2014

    Zdecydowanie jest to szereg bardzo przydatnych porad! Szukałam takiego podręcznego spisu już jakiś czas no i w końcu znalazłam ten blog. Pozdrawiam serdecznie!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 21 Styczeń 2013 by in Sport and tagged , , , , , , .
Jestem Fit
%d bloggers like this: