Artykuły wniosą świeżość w Twój pogląd i sposób życia! Jesteśmy ciekawi świata, przez Naszą dociekliwość rozłożymy na czynniki pierwsze nawet najprostszą informacje.

Raz, dwa, trzy …. kryjesz Ty

Rola zabawy w życiu dziecka stockvault-students113094

Każdy z Nas może zauważyć, że dzieci poświęcają coraz mniej czasu na zabawę. Większość preferuje telewizję, gry komputerowe, gry video, a przede wszystkim nowoczesne zabawki, które zostawiają mało miejsca dla wyobraźni. Aby przełamać ten stereotyp i zachęcić do wspólnej zabawy dzieci oraz rodziców, przypominamy dziś kilka zapomnianych zabaw.

Na początek kilka powodów, dlaczego warto się bawić, a później praktyczne zastosowanie:

1. INTEGRACJA Z RÓWIEŚNIKAMI – socjalizacja, dzielenie się z kimś, czekanie na swoją kolej;

2. UCZENIE SZYBKIEGO PODEJMOWANIA DECYZJI – zabawa w chowanego, dziecko musi podjąć szybko decyzję, gdzie powinno rozpocząć szukanie, aby jak najszybciej znaleźć wszystkie dzieci i zaklepać;

3. PRECYZJA RUCHÓW; – dziecko wykazuje się zdolnościami koordynacyjnymi podczas pokonywania różnorakich przeszkód;

4. ROLA KOMUNIKACJI – dziecko uczy się nowego słownictwa,  komunikuje swoje myśli, uczucia, potrzeby;

5. WYRAŻANIE SIEBIE; – wykazywanie się odwagą, pomysłowością

6. PRZEKAZYWANIE INFORMACJI – na temat tradycji, modelów danej grupy itp.;

7. BUDOWANIE WIĘZI RODZICIELSKICH; – każda zabawa podejmowana wspólnie z rodzicem rozwija wzajemne relacje;

8. ZWALCZANIE NADWAGI DZIECKA – zabawa zmusza do biegania, skakania taka aktywność jest bardzo ważna;

GRY I ZABAWY RUCHOWE DLA DZIECI

Lawina

Dzieci biorące udział w zabawie stają w rozsypce. Jedno wyznaczone stoi z boku, będzie gonić pozostałych uczestników. Wyznaczone dziecko biegnie za uciekającymi, starając się któreś dotknąć ręką. Każde dziecko które zostaje „ złapane” – pomaga łapać innym. Zabawa zakończy się gdy wszyscy zostaną złapani.

Pudełko zabaw

Potrzebne przedmioty:stockvault-art-supplies141862
kuferek lub pudełko, czapka
małe karteczki
długopis

Opis zabawy:

Zabawa jest bardzo prosta i przynosi wiele radości. Na przygotowanych karteczkach zapiszcie różne zadania, może to być czynność np. zrobić trzy przysiady, wydawać dźwięki określonych zwierząt, znaleźć 3 zielone przedmioty itp. Kartki z zadaniami włóżcie do pudełka. Każdy po kolei losuje jedno zadanie, które musi wykonać. Jeśli tego nie zrobi oddaje fant. Na koniec zabawy fanty należy wykupić  przez zrobienie jakiegoś innego zadania np. zaśpiewanie piosenki.

Tęcza

Potrzebne przedmioty:

kolorowe koła z papieru (około 5 cm średnicy), tyle ile dzieci, w max 6 kolorach
taśma klejąca lub agrafki (tyle ile dzieci)

Opis zabawy:

Dzieci wybierają sobie kółeczko z odpowiednim kolorze i przyklejają taśmą lub przypinają za pomocą agrafki do ubrania, siadają w kręgu na krzesełkach lub w siadzie skrzyżnym. Prowadzący stoi w środku i wymienia po dwa kolory. Uczestnicy zabawy, którzy mają kółka w wymienionych kolorach szybko zamieniają się miejscami. Jeśli prowadzący zawoła „TĘCZA” wszyscy zmieniają miejsce. Prowadzący również próbuje zająć jedno z wolnych krzesełek. Osoba, która nie zdąży usiąść zostaje nowym prowadzącym.

Kolanko

Potrzebne przybory
-piłka

Opis zabawy:

Pewnie dobrze wszystkim znana gra  w kolory. Gracze ustawiają się w kole i rzucają do siebie piłką (nie musi być po kolei). Gdy ktoś z uczestników nie złapie wszyscy wykrzykują słowo KOLANKO! Ta osoba najpierw:
kuca – w tej pozycji gra dalej.
Gdy kolejny raz nie złapie piłki to:
klęczy, wstaje ale nogi ma zawinięte w pętlę, odpada z gry.

Miotła czarownicy

Potrzebne przedmioty:
miotła
odtwarzacz muzyki

Opis zabawy:

Zabawa, która przyniesie wam wiele radości. Przy skocznej muzyce wszystkie dzieci tańczą na sali podając sobie miotłę czarownicy. Prowadzący zabawę (nauczyciel, rodzic, dziecko) wyłącza nagle muzykę. Czarownica, bądź czarodziej który w tym momencie trzyma miotłę zastyga w bezruchu. Pozostałe dzieci odbierają miotłę i dalej tańczą bez unieruchomionego dziecka. Zabawa trwa tak długo, aż wszystkie dzieci będą stały bez ruchu. Następnie prowadzący budzi czarownice dotknięciem miotły, wybiera swoją następczynię lub następcę i zabawa zaczyna się od nowa. Muzyka powinna być rytmiczna i najlepiej znana przez uczestników.

Namiot

Potrzebne przedmioty:
Wszystko co mamy w zasięgu ręki.

Opis zabawy:

Rozstawiamy mały namiot, lub zabudowujemy łóżeczko i bawimy się. Zapraszamy gości do namiotu. Kiedy jest noc udajemy, że śpimy. Chodzimy na spacery. Zjadamy posiłki i łakocie.  Czasem bawimy się cały dzień. Uczy dzieci dorosłego życia, a dzieci chętnie naśladują dorosłych.

Chodnikowa zabawa

Opis zabawy:stockvault-baby-fun126387
Wyjście z dzieckiem na zakupy, to również może być czas na zabawę. Idziesz po chodniku lub po posadzce ułożonej z kwadratowych płytek możesz pobawić się w „chodnikową zabawę”. Stań obiema nogami na jednej płytce i postaraj się dotrzeć do celu przeskakując pomiędzy płytkami. Jeśli w zabawie uczestniczy więcej dzieci, zorganizujcie zawody.
Sposób poruszania się po płytkach zależy od Twojej wyobraźni i wielkości pola na jakim możesz się bawić. Pamiętaj– niech dziecko unika lini łączących płytki.

Wyścigi

Opis zabawy:
Dzieci uwielbiają rywalizację, więc ta zabawa pozwoli się wykazać umiejętnościami.Dzieci dzielą się na dwie lub więcej drużyn po tyle samo osób. Każda z drużyn staje gęsiego na linii startu. Na hasło podane przez prowadzącego dzieci kolejno ścigają się w określony wcześniej sposób. Ich zadaniem jest jak najszybciej dotrzeć do linii końcowej boiska i wrócić na start. Kolejne dziecko może wystartować dopiero, gdy wróci jego poprzednik. Wygrywa drużyna, której zawodnicy najszybciej wykonają prawidłowo zadanie.

Przykłady konkurencji;

bieg zwykły
bieg na jednej nodze
bieg tyłem
bieg na czworakach
bieg na czworakach w tył
bieg slalomem (należy ustawić przeszkody, które dzieci mają omijać)
bieg z kozłowaniem piłki
bieg z toczeniem piłki po ziemi
bieg z kopaniem piłki
bieg z kopaniem piłki slalomem
skakanie na dwóch nogach jednocześnie
bieg z szklanką pełną wody

Zegar

Potrzebne przedmioty:
Linka do skakania lub skakanka

Opis zabawy:
Jedna osoba staje pośrodku i zaczyna kręcić linką nisko nad ziemią jednocześnie wymieniając różne kolory. Pozostałe osoby przeskakują nad linką tak aby jej nie zahaczyć. Jeśli ktoś nie przeskoczy przez linkę lub ją dotknie musi pokazać na sobie kolor w tym momencie wymieniony przez kręcącego. Jeśli nie ma takiego koloru to zamienia się z osoba kręcącą linką i zabawa rozpoczyna się od nowa.

Gąski do domu

Opis zabawy:
Wybieramy do zabawy plac w kształcie prostokąta i na każdym z końców rysujemy linię oznaczającą dom (bezpieczną bazę). Na środku wyznaczonego pola staje jedna wyznaczona osoba – WILK, w jednej z baz MATKA a w drugiej pozostali – GĄSKI.
Gdy nie chcesz z dzieckiem wychodzić z domu, za bazami mogą być łóżka.
Dzieci wołają na zmianę:
MATKA: „Gąski, gąski do domu”
GĄSKI: „Boimy się”
MATKA: „Czego?”
GĄSKI: „Wilka złego”
MATKA: „Gąski, gąski do domu”
Dzieci na zawołanie Matki muszą przebiec przez całe pole do drugiej bazy, tak aby nie zostać złapanym przez wilka. Zadaniem wilka jest złapać jak najwięcej gąsek (nie wystarczy klepnąć gąski, trzeba ją chwycić i na chwilę przytrzymać. Gdy wszystkie gąski są bezpieczne Matka idzie na drugą stronę do pustej bazy i ponownie woła dzieci. Złapana gąska pomaga wilkowi w kolejnych rundach łapać następne dzieci. Wygrywa osoba, która pozostanie nie złapana przez wilka.

Zachęcamy do wspólnej zabawy.

This slideshow requires JavaScript.

Ania

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Jestem Fit
%d bloggers like this: